Papendrecht – Sliedrecht, derby die ongeacht de stand enorm leeft

Op zaterdag 4 mei staat er voor het eerst sinds oktober 2019 weer een thuiswedstrijd tegen Sliedrecht op het programma. In die laatste editie trok Sliedrecht met 1-3 aan het langste eind. Dennis Verhoef (2x) en Quincy Bartens troffen doel namens de blauw-witten. Invaller George Tomas de Brito deed namens Papendrecht nog wat terug. Op 1 februari 2020 eindigde de return verrassend in een 0-1 overwinning. Justin Beemsterboer was trefzeker in een wedstrijd die door Sliedrecht werd gedomineerd maar Papendrecht, op dat moment 12e, ontnam het op de 3e plaats staande Sliedrecht met onverzettelijk voetbal de tweede periodetitel. Het seizoen werd overigens niet uitgespeeld vanwege de uitgaansbeperkingen rond COVID-19.

Dat onverzettelijke hoort bij deze derby. Papendrecht ondervond het in 1983 toen de rood-zwarte brigade met onder meer Frans Lutjeboer, Sjaak en Jos van Giersbergen, Peter Keyzer en de man van de ‘strafschop uit stand’ Wens Rupert in Sliedrecht voor 4.000 toeschouwers dacht het kampioenschap te kunnen zekerstellen, maar bij de Sliedrechters met onder andere de gebroeders Aart en Cock Goedhart en spits Martin Kroeze in hun midden werd het als een meer dan sportieve plicht gezien om dat feestje mogelijk nog een jaar uit te stellen. Wat uiteindelijk ook gebeurde na twee spannende beslissingswedstrijden tegen Wilhelmus uit Den Haag. Eerder in dat seizoen eindigde de wedstrijd op het Slobbengors in een 1-1 gelijkspel, wederom voor 4.000 toeschouwers, waarvan er 500 in colonne op de fiets uit Sliedrecht gekomen waren. Komende zaterdag hopen wij in ieder geval op minimaal 10% van dat aantal. De Sliedrechters zijn uiteraard ook weer op de fiets welkom maar met  de auto mag natuurlijk ook.

Onze jongens zullen de steun van ons deel van de supporters  hard nodig hebben want ze moeten ervan doordrongen zijn dat de mannen van trainer Sjoerd van der Waal absoluut niets gaan weggeven. Sterker nog, Sliedrecht haalde in de thuiswedstrijd van dit seizoen uitgerekend, na 7 nederlagen, tegen Papendrecht met 1-1 het eerste punt en daar mocht uiteindelijk Papendrecht het blijst mee zijn. Papendrecht kwam op 2 december van het vorig jaar middels Lorenzo van Wijk op 0-1 maar zag toen Marciano Simonis na 70 minuten zijn eerste minuten maken van het seizoen.  De naar Sparta AV vertrekkende creatieve middenvelder bracht meer aanvalskracht in het team en dat was te merken. Uiteindelijk benutte Benjamin Meijdam, volgend seizoen WNC, een strafschop en dankte Papendrecht doelman Roy Rijntjes voor een aantal prima reddingen zodat de ploeg uiteindelijk met een punt nog het baggerdorp kon verlaten.

Ondanks de degradatie laat Sliedrecht voor haar supporters en vooral voor trainer Van der Waal het niet afweten. Laatstgenoemde heeft uiteindelijk besloten, tot groot genoegen van de club, ook volgend seizoen voor de groep te staan. Een ondubbelzinnige 3-0, tevens hun eerste, overwinning tegen het tegen degradatie knokkende Terneuzense Boys was het resultaat in hun laatste wedstrijd. Dat smaakt natuurlijk naar meer.

Papendrecht is de laatste weken echter ook heel goed bezig. Na de fraaie 4-2 thuisoverwinning tegen Sparta kwam er een evenzo mooie overwinning bij het thuis ongeslagen DCV tot stand. Justin Beemsterboer met de 0-1, Lorenzo van Wijk met de 1-2, gevolgd door de 1-3, fraaie vrije trap van Norichio Nieveld. Djerrel Safignani rondde een ‘1 keer raken’ aanval prima af naar de 2-4. In de ruim bemeten, 9 minuten, blessuretijd wist DCV nog eenmaal doel te treffen maar aan het eind waren vriend en vijand het erover eens dat de 3-4 zege voor Papendrecht dik verdiend was. Door dit resultaat lijkt opdracht 1, directe handhaving, redelijk dichtbij, hoewel hier toch nog minimaal 4 punten voor nodig zijn in de komende 4 wedstrijden. De momenteel 4e plaats of winst van de  2e periode geeft recht op het spelen van wedstrijden om promotie via de nacompetitie maar hiervoor zijn er nog voldoende andere kandidaten die op geringe afstand staan.

Onze jongens kunnen er dan ook een leuk seizoensslot aan breien en verdienen natuurlijk grote steun van de supporters komende zaterdag vanaf 14.30 uur.

Tot slot, het 2e elftal nam met een 0-3 overwinning bij Arnemuiden de punten mee naar huis en kan zaterdag vanaf 12.30 uur zijn positie op de ranglijst nog verder oppoetsen middels een overwinning op Wieldrecht 2.