De Robin Matena-Duchenne 40 op 8 juni

Al sinds 1997 zet een fikse groep vrijwilligers van onze vereniging zich in voor jongens met de progressieve spierziekte Duchenne. Robin Matena, zoon van lid van verdienste Addy en kleinzoon van voormalig (ere)voorzitter Ad Matena, leed aan deze aandoening en overleed in 2022 op 30-jarige leeftijd aan de gevolgen ervan. Jaarlijks wordt een event georganiseerd waarvan de opbrengst ten goede komt aan het goede doel.

Onder het motto ‘Alles voor de jongens’ trekken we op zaterdag 8 juni alle registers weer open en zetten we onze spieren in om Duchenne de wereld uit te trappen. Omdat de grote wens is dat iedereen met Duchenne de leeftijd van 40 jaar mag beleven, wordt een fietstocht van 40 km verreden. In herinnering aan Robin heet het evenement de ‘Robin Matena-Duchenne 40’ (RMD40). Het exacte tijdschema is nog niet bekend maar ga er maar van uit dat we rond de klok van 12 uur verzamelen bij VV Papendrecht. Tijdens de werkelijk prachtige route door de Alblasserwaard worden twee tussenstops gemaakt waar de ergste dorst gelaafd en de honger gestild kan worden. IJssalon Gebo Gelato heeft zijn traditionele medewerking alweer toegezegd (2e bolletje gratis). De 2e stop zal zijn bij een uitbater van een lokale horecagelegenheid in een van de pittoreske dorpjes.

Ook kan ingetekend worden voor een plaatselijke ronde van 10 km waaraan ook de wheelers zelf meedoen. Bij voldoende belangstelling ligt er voor de diehards een uitdaging van maar liefst 160 km op de plank. De verwachting is dat de we even over vieren de finishlijn zullen passeren. De 3e helft op het Rood-Zwarte Plein zal van een ongekend hoge kwaliteit zijn. De dj’s van DMG Showtechniek zullen ons geheel belangeloos van muzikale hoogstandjes voorzien.

De opbrengst van de RMD40 gaat naar Duchenne Parent Project dat zich inzet om iedere Duchenne-jongen de kans te geven minstens 40 jaar te worden. Die leeftijd zal, tot onze grote vreugde, ook een van onze vaste wheelers dit jaar bereiken. Het werk van Duchenne Parent Project doet er dus toe en verdient onze steun. Van iedere deelnemer wordt een financiële bijdrage verwacht. Vrienden, familieleden en anderen zijn uiteraard ook van harte uitgenodigd. Natuurlijk is alleen een financiële donatie ook heel welkom. Bedrijven kunnen indien gewenst een factuur ontvangen voor hun bijdrage. Alleen het bezoeken van de afterparty kan natuurlijk ook als u maar geld uitgeeft in het kader van het combineren van het heel aangename met het meer dan nuttige.

Donaties kunnen worden overgemaakt op onderstaand rekeningnummer:

NL27 INGB 0005 3257 07 t.n.v. W. Erkelens o.v.v. RMD40